|
||||||||
|
De carière van Antonio Adfolfo strekt zich uit over een periode van een kleine 60 jaar als pianist, componist en arrangeur. Hij nam ruim 25 albums op als leider, op zijn laatste albums focuste hij zich op een bepaalde componist zoals Jobim Forever uit 2021 en BruMa, Celebrating Milton Nascimento uit 2020. Het is 65 jaar geleden sinds Bossa Nova werd geboren in het zuiden van Rio, op dit nieuwe album van Adolfo gaat de aandacht naar twee grote componisten die vooraan stonden bij de ontwikkeling van deze populaire en geliefde muziek. Adolfo is een veelvuldig genomineerde voor de Latin Grammy en Jazz Grammy, hij is een internationaal erkende Braziliaanse jazz ster, meer dan 200 van zijn composities zijn opgenomen door artiesten als Sergio Mendes, Earl Klugh, Herb Albert en Stevie Wonder om er enkele te noemen. Bossa Nova was waarschijnlijk de belangrijkste muzikale beweging die uit Brazilië kwam in de 20ste eeuw. Er zijn veel bekende artiesten geassocieerd met Bossa, vooral Antonio Carlos Jobim, maar er zijn ook anderen zoals Carlos Lyra en Roberto Menescal. Adolfo beschouwt Lyra, een zanger en componist van veel klassieke Bossa composities, als zijn muzikale mentor en godfather. Menescal is een Braziliaanse componist, producer, gitarist, zanger en pionier van de Bossa Nova, een van zijn bekendste nummers is het beroemde Little Boat. In 1965 werd Adolfo lid van Menescal’s populaire groep Conjunto Roberto Menescal in 1965. De muziek van Adolfo heeft diepe wortels in de Bossa tradities, maar zijn pianospel en harmonisch complexe arrangementen zijn beïnvloed door bebop, soul en West Coast jazz, hetgeen zijn muziek des te interessanter maakt. “Bossa 65” werd opgenomen in Brazilië, behalve Antonio Adolfo (piano, vocaal) horen we verder nog uitstekende Braziliaanse musici als Lula Galvão (gitaar), Jorge Helder (contrabas), Rafael Barata (drums, perc.), Dada Costa (perc.), Jesse Sadoc (trompet, flugelhorn), Danilo Sinna (altsax), Marcelo Martins (tenorsax, fluit) en Rafael Rocha (trombone). Alle hier gebrachte nummers worden oorspronkelijk gezongen maar Adolfo laat hier instrumentale versies horen. Het album opent met “Coisa mais linda” (Most beautiful thing) van Lyra. Een typisch Bossa Nova nummer met solo’s van Rocha op trombone en Lula op gitaar en een vocale scat van Adolfo himself. Heerlijke muziek om bij weg te dromen, Bossa Nova dus. Adolfo begon zijn professionele carrière als pianist voor de musical Pobre Menina Rica (Poor rich girl), daarin zat het nummer “Samba do Carioca” van Lyra, de versie hier bevat solo’s van Adolfo, Sinna op altsax en Rocha op trombone. Een ander nummer uit de musical “Maria Moita”(Marria shut your mouth) is hier ook aanwezig, het is een samba, het bevat maracatu elementen (Braziliaans-Afro genre uit Noordoost Brazilië). Zo staan er nog diverse lekker in het gehoor liggende nummers op van Lyra, de nummers van Roberto Menescal bevat o.a. “Bye Bye Brasil”, geschreven voor de film met dezelfde naam, een vlot nummer, hierop zijn sterke solo’s te horen van Martins (tenorsax) en Galvão (gitaar). “O Barquinho” (Little boat) is al duizenden keren opgenomen door musici over de hele wereld, het moderne samba arrangement van Adolfo laat een explosieve solo horen van Danilo Sinna op zijn altsax. “Tete”met solo’s van Rocha en Galvão is een romantische samba-cancao (Braziliaanse bolero) gewijd aan een mooie Namorada (vriendin) van een van de componisten.. En zo passeert de ene na de andere Bossa Nova de revue, de composities gaan over de zon, de stranden, geluk, mooie meisjes en de romantiek van Ipanema in de jaren ’60, zomerse muziek dus geniet ervan ! Jan van Leersum
|